Thursday, June 9, 2011

green bean....mung bean kuih kacang & onde-onde

kacang hijau.....



banyak khasiatnya...

untuk kesihatan kulit yang halus dan awet muda -  kacang hijau mengandungi energi, protien, karbohidrat, vitamin A, thiamin, vitamin C, kalsium, zat besi dan posfor. dipercayai boleh mencegah anemia dan osteoporosis. >SINI 

juga baik untuk rambut -  untuk merawat kebotakan, ambil air kacang hijau yang direndam semalaman, sapu di kepala sambil dipicit perlahan lahan. amalkan selalu sehingga rambut baru kelihatan tumbuh.



tapi...kalau buat dijadikan kuih lagi sedaplah

kuih kacang dan onde-onde

begini cara buatnya <
rebus kacangnya....



pindahnya ke kuali besar...campurkan segala bahan-bahan lain< kelapa parut, gula, tepung dan sedikit garam..mudah tapi perlukan sedikit kesabaran dan keikhlasan.



sejukkan dahulu.



untuk kuih kacang..
bentukkan bulat dan leper. nak bagi sama besar, timbang sama berat. 
bancuh tepung dengan air sederhana pekat, celupnya dan goreng. sejukkan sebelum di packing dan masukkan ke peti sejuk beku...untuk dijual, rm3 = 10biji.




onde-onde
onde-onde goreng siap dan separuh masak(dipacking)



jika kuih kacang dileperkan, onde-onde ni dibulat-bulatkan, bungkusnya dengan doh tepung pulut, salutkannya dengan lenga (bijan). goreng. sejukkan. packing. masukkan dalam peti sejuk beku. harga 9biji =rm3




kerja kerja sebegini tidak lah sukar, cuma mengambil masa yang agak lama. yang penting mesti ada kesabaran dan keikhlasan.

2 comments:

rintzpalil said...

Kak cik,
Saya panggil kuih kacang tu kuih kasturi.

nusrahisa said...

oh...kuih kasturi. dicatit. bertambah word kamus kedah=johor. hehe..