Monday, August 15, 2011

Tepung Bungkus Emak

Ini kuih yang laris di bulan Ramadhan. Rumit jugak nak buatnya. Tepung bungkus. dijual secara frozen pada harga 40sen setiap satunya...teringat zaman kanak-kanakku, emak akan buatnya dan suruh saya hantarkan ke kedai makan. Pada ketika itu, harganya cuma 20sen setiap satu. Emak akan suruh saya hantarkannya ke kantin di sekolah tempat saya belajar. Sekolah Kebangsaan Seri Ampang Muda, Sik. 
Lucu...dengan beg sekolah di bahu kanan dan raga kuih empat segi yang sekejap di tangan kiri dan sekejap di tangan kanan. Sehingga berbekas dua jalur merah di tapak tangan. Berebut menaiki bas dengan menjunjung raga kuih di atas kepala ketika pulang dari sekolah. Tiada rasa malu...dan cekal hidup sebegitu. Dan...yang sukar untuk dilupa saat aku terasa ingin menangis pabila si taukey kantin mula berkata "esok dah tak boleh hantar kuih kat sini lagi". sungguh..waktu itu, aku tak tahu sebabnya. 






Teringat aku pada sekitar tahun 1993-2003, emak dan abah berniaga di kantin sekolah. ketika aku di tingkatan 3 (1993), masa rehatku di situlah, bantu apa yg patut. penat..tapi rasa seronok pula main air masa cuci pinggan.
tapi sayangnya, tak banyak yg kupelajari. aku cuma sempat menolong hanya selama 3 tahun. ketika belajar di UUM, cuma pada masa cuti semester sajalah yang aku boleh menolong di situ.

ketika itulah, baru aku sedar dan faham kenapa si taukey kantin ketika aku bersekolah rendah dahulu tu tak benarkan hantar kuih itu lagi.

hmm..husnudzon je lah...

2 comments:

rintzpalil said...

Akak, apa sebab tk bg hantar kuih? sebab takut kuih2 lain tk habis ye?

nusrahisa said...

erm..betul tu. satu lagi sebabnya tak larat nak layan budak sekolah yang ramai dengan pekerja yang terhad.